Nota Kehidupan

University of Life

Istimewanya sesuatu brand

Ini adalah nota dari tulisan Puan Sifu di universitipts.com.

Sesuatu brand menjadi power-brand apabila ia memiliki 3 ciri iaitu (i) familiar, (ii) dipercayai dan (iii) spesial.

Di peringkat antarabangsa, contoh brand yang spesial adalah Apple Ipod, Harley Davidson, Starbucks dan TV LCD Aquos oleh Sharp. 

Sesuatu power-brand itu dikatakan spesial apabila ia (i) original, (ii) unik, (iii) amat berbeza, (iv) lain daripada yang lain. Ambil contoh motosikal Harley Davidson yang memiliki semua 4 ciri spesial itu sehinggakan bunyi enjinnya pun amat lain daripada bunyi motosikal brand-brand lain.

Inilah yang diusahakan oleh PTS, yakni menerbitkan buku-buku yang spesial, yang hanya ada pada terbitan PTS.  

Nota: Saya sayang nota seperti ini. Ia sangat memberi panduan kepada saya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on June 4, 2008 by in Inspirasi dari Kisah Kejayaan.