Nota Kehidupan

University of Life

Bukan nilai wang tetapi nilai kejujuran

Ketika dalam perjalanan ke kantin bersama Puan Saldah, tiba-tiba terdengar nama Puan Saldah dipanggil oleh seseorang.

Baik saya atau Puan Saldah, kami segera menoleh ke belakang untuk mengetahui siapa yang memanggilnya itu. Rupanya Bakhtiar, pelajar Puan Saldah. Dia bergegas mendapatkan Puan Saldah.

“Cikgu, ini saya pulangkan pen cikgu,” katanya sambil menunjukkan sebatang pen berwarna kelabu tanpa penutup yang kelihatan murah sahaja.

“Alahai Bakhtiar, sayapun dah tak ingat pen ni. Awak ambil sajalah.” Kata Puan Saldah.

“Tak boleh cikgu. Saya cuma pinjam pen cikgu jadi saya kena pulangkan. Tak bolehlah saya ambil terus.” Jujurnya pengakuan budak lelaki bernama Bakhtiar itu.

“Baiklah saya terima. Terima kasih banyak-banyak.” Jawab Puan Saldah.

Kalau nak dikira apalah sangat dengan harga sebatang pen yang tak sampai seringgitpun. Tetapi Bakhtiar  begitu pritahin untuk memulangkan sesuatu yang bukan miliknya. Saya suka dan bangga dengan pelajar tadi yang masih mempunyai satu nilai yang kini sudah jarang dimiliki oleh kebanyakan orang iaitu kejujuran.

Sebenarnya bukanlah nilai wang (sebatang pen) yang berharga sangat tetapi betapa mahalnya nilai kejujuran itu sendiri.

2 comments on “Bukan nilai wang tetapi nilai kejujuran

  1. zaman
    May 6, 2010

    D.Ayu……. aku kagum dengan denganmu, moga Allah berkati perjalanan hidup kalian…

  2. D.Ayu
    June 20, 2010

    Zaman, syukran atas doamu. Kudoakan begitu jua untukmu sekeluarga. Amin.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on March 15, 2009 by in Inspirasi dari Kehidupan and tagged .