Nota Kehidupan

University of Life

Jawapan untuk Syarifah

Pada entri kali ini sukalah saya menjawab komen/soalan Cik  Syarifah yang ditulis dalam ‘Bicara Blog’ saya:

Saya ni nak sgt keluar dari kerje makan gaji yang x seberapa ni. Saya berminat sangat nak menceburkan diri dalam bidang perniagaan.. di mana ya saya boleh dapatkan buku wanita berjaya 2.. teringin nak baca dan dijadikan sumber inspirasi untuk berjaya. Sampai bila sy perlu mcm ni.. harap dapat membantu (Syarifah).

Cik  Syarifah,

Terima kasih kerana membaca blog saya.

Saya bukanlah coach perniagaan tetapi saya cuba sebaik mungkin untuk menjawab soalan ini, sekurang-kurangnya sedia berkongsi apa yang saya tahu.

Tahniah kerana Cik  Syarifah sudah memiliki pekerjaan walaupun pulangannya belum memuaskan. Namun ia jauh lebih baik jika dibandingkan dengan ramai lagi wanita di luar sana yang tidak berpeluang untuk bekerja apatahlagi menggenggam duit sendiri.

Semangat berniaga Cik  Syarifah tu memang bagus. Jika Cik  Syarifah ingin mencuba sesuatu yang baru, menukar arah atau menukar kerjaya yang sedia ada kepada perniagaan, saya cadangkan Cik  Syarifah dapatkan maklumat sebanyak mungkin (berkaitan bidang perniagaan yang ingin Cik  Syarifah ceburi), nasihat dari yang arif dan banyakkan membaca pengalaman dan hal ehwal perniagaan serta mengkaji kecenderungan dan keupayaan Cik  Syarifah sendiri. Jika Cik  Syarifah dapat bekerja dahulu dengan sesuatu syarikat yang berkaitan dengan perniagaan yang Cik  Syarifah minati, itu lebih baik, untuk memperolehi pengalaman awal.

Antara buku yang saya cadangkan Cik  Syarifah baca ialah:

  1. Motivasi Memburu Kejayaan (Maznah Hamid)
  2. Menjejaki Jutawan Senyap (Dr. Rusly Abdullah)
  3. 50 Kisah Usahawan Wanita Malaysia (Norlela Zubir)
  4. Idea-Idea Bisnes untuk Usahawan (Ashadi Zain)
  5. Learn From Successful Entrepreneurs, Part 1 & 2 (Vanakkam Malaysia)
  6. Secrets of the Millionaire Mind (T. Harv Eker)
  7. How To Get From Where You Are To Where You Want To Be; 25 Success Principles (Jack Canfield)
  8. Rich Dad Poor Dad (Robert T. Kiyosaki)

Kesemua buku tersebut boleh dibeli di kedai-kedai buku seperti Popular, MPH, Kinokuya dan lain-lain.

Antara sifu dan laman web perniagaan yang mungkin boleh membantu:

  1. http://www.irfankhairi.com/blog (perniagaan internet)
  2. http://www.saifulsham.com (perniagaan internet & idea-idea bisnes)

Antara konsultan dan coach perniagaan kecil/sederhana yang boleh dirujuk:

  1. Norlela Zubir   http://bisneskeluarga.blogspot.com/

Secara peribadi, kerana didorong minat dan mahu mencuba, saya sendiri menceburi bidang perniagaan di samping masih bekerja makan gaji. Oleh kerana saya tidak memiliki latar belakang berniaga, maka saya belajar dari bawah, banyakkan membaca buku pengalaman, perniagaan dan motivasi perniagaan, mendapatkan khidmat nasihat dari beberapa coach dan konsultan perniagaan dan belajar selok belok pengurusan akaun dari yang arif juga.

Kesimpulannya, berniaga bukanlah mudah tetapi ianya bukanlah mustahil. Jika Cik  Syarifah belum berpuashati dengan pendapatan sekarang, ia kerana Cik  Syarifah hanya menerima 1/10 rezeki manakala 9/10 daripadanya ada dalam dunia perniagaan (yang berjaya dan diberkati).

Saya harap jawapan ini sedikit sebanyak membantu Cik  Syarifah.  Selamat maju jaya.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on March 20, 2009 by in Inspirasi dari Kehidupan, Inspirasi dari Kisah Kejayaan, Inspirasi dari Kisah Wanita.