Nota Kehidupan

University of Life

Pendorong 2P

Manusia didorong oleh 2P:
P – Pain
P – Pleasure

Manusia memiliki personaliti yang berbeza. Ada yang bermotivasi apabila menerima kesusahan, kekerasan dan kesakitan. Ada yang menjadi bermotivasi kerana menerima pujian dan penghargaan.

Namun begitu, tidak semua ketika kita susah dan tidak semua ketika kita akan dihargai. Penyesuaian perlu dibuat untuk menerima kedua-dua keadaan tersebut agar kita selalu bermotivasi melakukan sesuatu.

Orang yang pantang dicabar, bila dapat kata-kata yang pedih, sinis, menyakitkan (pain), ia menganggapnya sebagai cabaran. Peristiwa itu menjadi motivasi dan pencabar dirinya untuk terus berusaha dan berjaya.

Kebanyakan orang sukakan pujian dan penghargaan (pleasure). Jadi untuk mengekalkan motivasi di dalam diri, orang seperti ini perlu sering berada dalam persekitaran yang positif (pleasure).

Tidak kira pain atau pleasure, keduanya sama penting. Hanya mungkin kadarnya berbeza bagi setiap orang. Yang penting kita mampu menjadikan elemen tersebut sebagai pendorong dalam diri kita.

Katakan pada diri, “Pain is a stepping stone, pleasure is a reward to me.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on September 5, 2014 by in Inspirasi dari Kehidupan, Inspirasi dari Kisah Kejayaan and tagged , , , , , , .